Maailmanjalotus-hankkeen matka huipentui torstaina 13.6. vierailuun De Ceuvelin alueella. Oppaamme Marcelo esitteli meille paikkoja ja näkemistä oli paljon. Kyseessä on entinen telakka-alue kanaalin varrella, jonka maa-aines on pahasti saastunutta sisältäen huomattavia määriä öljyjä, kemikaaleja ja raskasmetalleja.

Lähtötilanteessa pusikoituneella alueella majaili epämääräistä porukkaa ja ympäristö oli epämiellyttävä, jopa vaarallinen. Kaupunki halusi kohottaa alueen imagoa järjestämällä suunnittelukilpailun alueen lähitulevaisuudesta.

Marcelo porukoineen voitti kilpailun, sillä heidän ehdotuksensa oli ainoa, jossa otettiin kantaa myös saastuneen maan parantamiseksi. Heidän visionsa oli, että alueelle istutetaan maaperää puhdistavia kasveja, joiden vaikutuksia voidaan myös tutkia. Lisäksi alueelle tuotaisiin hylättyjä tai käytöstä poistettuja asuntoveneitä, joihin rakennettaisiin työtiloja taiteilijoille ja luovan työn tekijöille. 2012 kaupunki vuokrasi maapalan kanaalin kupeesta 10 vuoden vuokrasopimuksella.

De Ceuvelin haaste eli saastunut maa tuo mukanaan monenlaisia rajoitteita rakentamiseen. Maata ei voida kaivaa, joten kaikki viemäröinnit jouduttiin toteuttamaan maan päällä. Viemärit kulkevat kävelysiltojen alla, ja jäätymisen estämiseksi ne täytyy lämmittää talvisin. Kaikki jätevedet sekä käymäläjäte käsitellään paikan päällä. Harmaan veden suodatusta varten jokaisella toimistoveneellä/rakennuksella on oma vedenpuhdistamo, jossa vesi suodatetaan hiekkakerrosten sekä elefanttiruohon läpi. Käymäläjäte käsitellään ilmavassa käsin pyöritettävässä kompostorissa. Tosin kahvilassa on tavalliset vesivessat, sillä kävijöitä on niin paljon ettei resurssit riittäisi kaiken sen turistikakan käsittelyyn.

Harmaan-veden-suodatus

De Ceuvelissa ollaan kahvilaa lukuun ottamatta myös energia-omavaraisia. Veneissä on aurinkopaneelit, joista saadaan tarvittava sähkö ja lämpö. Toimijat on velvoitettu eristämään veneensä tarpeeksi hyvin, jotta aurinkoenergia riittää niiden lämmittämiseen. Rakennuksissa käytetään paljon kierrätysmateriaaleja, mutta myös finfoam tyyppinen muovieriste näytti kelvanneen täällä ekotalon rakennusmateriaaliksi, joka näin hirsitalojen maasta zero waste linssien läpi katsottuna tuntui hieman hassulta.

Tutustumiskierros huipentui aquaponics systeemiin, jossa kalankasvatus ja vesikiertoinen kasvihuoneviljely muodostavat yhtenäisen ravinnekierron. Kasvihuone oli upea, kasvit näyttivät viihtyvän lecasorassa ja kalojen tarjoamassa ravinneliemessä. Samoja kasveja nautimme kierroksen päätteeksi kahvilan lounaalla. Muuten alueella ei voi kasvattaa mitään syötäväksi suunniteltua, mutta kasvihuone oli sijoitettu toiseen kerrokseen turvaan maaperän höyryiltä. Myös Jalotus rakentaa parhaillaan Keravan kartanolla omaa kokeellista aquaponics systeemiä navetan kupeeseen, projekti etenee seuraavalle asteelle pian alkavan Ravinnekierto-hankkeen aikana. Saimme vierailulta tärkeitä kontakteja auttamaan meitä myös tämän tulevan hankkeen kanssa, kun istuimme samaan pöytään Metabolic Labin  edustajien kanssa.

Pääsimme tutustumaan muutaman sadan metrin päähän nousseeseen Schoonschip asuinalueeseen, jota parhaillaan vielä rakennettiin. Kyseessä on siis kanaalissa kelluva asuntolaiva-alue, jonka asukkailla ei esimerkiksi ole omia autoja vaan yhteiskäyttöauto. Tämä johtuu myös siitä, että Amsterdamissa auton saa parkkeerata pysyvästi vain omalle tontille, joita asuntolaivoissa ei tietenkään ole. Alueen asunnoissa on muutenkin pyritty suosimaan ekologisia ratkaisuja.

 

De Ceuvelin vuokrasopimuksen päättyessä paikan tulisi olla tyhjennetty rakennuksista. Alue on kallista maata, puhutaan miljoonatonteista, ja paine uudisrakentamiselle on Amsterdamissa kova. De Ceuvelissa kannattaakin vierailla lähitulevaisuudessa, sillä paikkaa ei välttämättä muutamien vuosien päästä enää ole. Viereen on kaavoitettu kerrostalorakentamista ja oppaamme Marcelo kertoi alueen näyttävän pian hyvin erilaiselta. De Ceuvel on kuitenkin jo vuosia ollut merkittävä ja kansainvälisesti tunnettu vierailukohde kaupunkiaktivismin, kestävän elämän ja urbaanin kiertotalouden keskipisteenä. Sillä on ollut valtava kansainvälinen vaikutus esimerkkikohteena sille, mitä ja miten asioita voidaan tehdä luovasti uudesta näkökulmasta sekä kaupunkia että kaupunkilaisia hyödyttävällä tavalla.