Kolmen Jalotus-ystävän suuri Euroopan kiertue: Kestävämmän elämäntavan edistäjien etsintää ja autolla ajaen Välimerelle

Tähän blogikirjoitukseen on koottu matkastamme niin faktaa kuin fiiliksiäkin. Toivottavasti sinäkin innostut ja rohkaistut reissaamaan maata pitkin. t. Veera, Hanna ja Anna

Miten suunnitellaan Euroopan läpi kulkeva automatka?

Matkahaaveemme oli, että haluamme meren rantaan ja lämpimään sekä se, että testaamme kuinka helppo Euroopassa on retkiautoilla, mutta alusta asti asennoiduttiin niin, ettei tämä reissu ole matka Italian hiekkarannalle vaan Euroopan kiertue kahdeksaan Euroopan maahan. Autossa ja lautassa istumiset sekä lounastauot eri kohteissa matkan varrella ovat osa matkaa. Nukkumiskohteiksi valittiin paikkoja, joissa on kestävän elämäntavan edistäjäkavereita, kauniita maisemia tai meille läheisiä ihmisiä. Olemme varanneet myös leirintäalueita ja hostelleja.

Reitti muodostui kuin itsestään, kun laskimme kuinka paljon meillä on matkustuspäiviä ja toisaalta kuinka etelään pitää ajaa, että pääsee takaisin kesäkeleihin. Sen jälkeen jaettiin ajopäiville matka tasan ja etsittiin jokaisesta maasta verkostomme toimijoita, joita voisimme tavata. Jokaiselle päivälle tuli kaksi n. 3 tunnin ajopätkää ja lounastauko. Aistitulva oli meille jo alkumatkasta sen verran runsas, että päätimme pidentää paikallaan oloa Italiassa kahdella päivällä ja lisäämään Sloveniassa viivähtämisen suunnitelmaamme. Tämä onnistui siten, että vaihdoimme Tukholma-Turun lautan Travemünde-Helsinki lauttaan. Ensi kerralla varaamme tällaiseen matkaan kyllä tuplasti aikaa, jotta ehditään fiilistellä kaikkea enemmän.

Ajovuorot vaihtuivat kahden kuskin välillä, ja kolmas meistä hoiti viihdyttämispuolen ja yöpaikoista sekä vierailukohteista sopimisen. Autona meillä oli Annan biokaasulla ja bensalla kulkeva retkipaku, jossa oli kaikki tarvittava ja nukkumapaikat kolmelle. Nukuimme pääosin autossa, ja yöpymisrutiinit hioutuivat nopeasti toimivaksi. Iltaisin pysähtyessämme viritimme ikkunasuojat ja sähköt, laitoimme ruokaa ja valmistimme seuraavan päivän lounaan. Aamut alkoivat hitaasti kahvin, joogan ja muiden omien puuhien parissa. Pitkät ajopäivät saattoivat myös synnyttää hivenen liiankin ”luovia” juttuja, jotka viihdyttivät meitä matkalla. Hokemia kertyi useampi ja jokaisen maan tienvarsikylttejä luettiin hienosti ääntäen isoon ääneen.

Matkustamisen realiteetteja ja biokaasun tankkaamista

Matka sujui hienosti suunnitelmiemme mukaan, mutta ei täysin vailla haasteita. Saksan ruuhkat pääsivät yllättämään, eikä biokaasun tankkausasemien löytäminen ollut aina helppoa – etenkin kun jouduimme selvittämään niiden paikallisia nimityksiä. Ruotsissa ja Tanskassa nimitys on biogas, Saksassa ja Itävallassa bioerdgas ja Italiassa metano tai gas. Vain Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa olimme täysin varmoja, että tankkiin sujahti biokaasua, muissa maissa pääosin biokaasua, mutta myös maakaasua. Onneksi maakaasukin on 20-25% vähäpäästöisempää kuin fossiiliset polttoaineet.

Ajatuksia maata pitkin matkustamisesta

Matkustimme 12 päivää ja vierailimme kahdeksassa maassa. Maata pitkin etenemisen kokemukset ja elämykset tapahtuvat koko ajan, eikä vain perillä. Oikeastaan milloinkaan ei olla perillä, on vain erilaisia matkan vaiheita. Meillä ne muodostuivat siirtymisistä Ruotsin, Tanskan ja Pohjois-Saksan kautta mahdollisimman vilkkaasti Müncheniin, Italian osuuden rantalomailusta ja toisen viikon monesta vierailukohteesta Sloveniassa, Kroatiassa, Itävallassa ja Tsekissä sekä lopuksi kotimatkasta. Vaatii uudenlaista asennoitumista, ettei tottumuksesta odottele vain perille pääsyä vaan huolehtii viihtymisestään joka päivä.

Matkan varren maiden kulttuuriin ja ihmisiin tutustuu muun kanssakäymisen lisäksi kaupoissa, tienvarsien kylteissä ja eri yöpymiskohteissa. Maiden luontoon saa upean monipuolisen kattauksen ajaessa niiden läpi ja nukkumalla hotellin sijaan pakussa. Autolla ajaessa vaihtuvat pinnanmuodot havainnoi myös paremmin. Ajelimme usein tosi korkealla ja isoissa mäissä, kunnes laskettelimme takaisin Pohjois-Saksaan.

Matkan jälkeen kynnys matkustaa Euroopan monenlaisiin maisemiin madaltui huomattavasti. Etelän lämpöön tosiaankin pystyy ajamaan. Ja koska kiersimme turistikohteiden sijaan verkostomme ihmisten luona ja saimme uusia ystäviä, ehkä seuraava loma suuntautuukin johonkin pikkukylään juuri sinne kauniseen maisemaan, jossa vietimme tällä reissulla vain tuokion. Yllättäen matkan vähiten elämyksellinen kohde oli Venetsia, jonne menimme sen ikonisuuden vuoksi ja siksi, koska olimme niin lähellä sitä. Kaksi tuntia riitti ja palasimme pakuun ja meren rantaan.

Kohteet ja ihmiset, joita tapasimme matkan aikana

Jalotus kuuluu globaaliin Transition Movementiin ja edustaa verkostossa Suomea hubina. Matkan aikana halusimme tutustua mahdollisimman moneen verkoston toimijaan. Tämä onnistuikin hienosti TNW:n Hub-koordinaattori Rakeshin avulla, joka oli myös itse koulutuskiertueella Keski-Euroopassa.

  • Saksa, München, Sabine ja Not another white cub @notanotherwhitecube
    Sabine oli perustanut taiteilija-koulutus-tapahtumakeskuksen oheen permakulttuurisen viljelmän ja metsäpuutarhan. Kävimme myös eko- ja lähituotteiden kaupassa, joka oli asuinalueen jäsenille auki koodilla. @hofladen_marklhof

  • Slovenia, Chris
    Tanssitaiteilija Chris kutsui meidät kotikyläänsä vuoristoon ja esitteli vanhan metsästysmajan, jota he pelastivat ja remppasivat asuintaloksi. 



  • Kroatia, Zagreb, Visnja ja Croatian Transition Hub


    Eläköitynyt arkkitehti ja Kroatian Hubin jäsen Visnja tarjosi meille vuoristomökkinsä käyttöön ja esitteli myös kotinsa kaupungissa. Puhuimme Visnjan kanssa yhteisöllisistä projekteista ja hän kertoi ekokylähankkeestaan. Sovimme myös jatkoyhteistyöstä hubiemme kesken.

  • Wien, Michael, Austrian Transition Hub
    Wienissä kohtasimme Miken, joka edusti Itävallan hubia, kouluttaa TNW:ssä ja suunnittelee Rakeshin kanssa Transition for minorities -hanketta. Miken kanssa suunnittelemme yhdessä EU-rahoitushakemuksia.


  • Tšekki, Praha, Toulcův Dvůr @toulcuv_dvur 


    Prahasta löysyimme Jalotuksen identtisen kaksosen, ekologisen elämän keskuksen, joka oli toiminut jo 30 vuotta. Kaikki oli siellä isompaa ja liiketoiminnallisempaa ja aiomme ottaa esimerkistä mallia. Yhdistyksellä oli luontopäiväkoti, hostelli, vaikeasti työllistyviä työllistävä ravintola, infokeskus, maatiaislajeja säilyttävä eläinpiha, eko- ja maataloustuotekauppa, koulupuutarha sekä opettajien ja kouluryhmien koulutusta.

  • Saksa, Schwerin, Sini & Antti
    Ennen Travenmünde-Helsinki laivaan hyppäämistä vierailimme Annan perheessä Suomessa 25-vuotta sitten vaihtarina olleen Gesinen eli Sinin ja hänen perheensä luona. Anna ei ollut käynyt kylässä siellä aiemmin, mutta nyt kun reitti on tuttu ja helppo toteuttaa joko autolla tai laivalla, yhteyttä pidetään varmasti enemmän. Sinin kanssa juteltiin Sinin työstä Saksan uusituvan energian teknologiafirmassa.


Matka faktoina ja numeroina

Reitti: Helsinki-Turku, yö Turussa ystävien pihassa, Turku-Tukholma päivälaiva, yö Södertäljessä matkahostellin pihassa, lounas Dumme Mossen kansallispuistossa, ajo Juutinrauman sillan kautta Tanskaan ja Rødby:n satamaleirintäalueelle yöksi, aamulla lautalla Saksan Puttgardeniin, josta ajoimme Soltauhun maaseudulla sijaitsevaan hotelliin yöksi, aamulla jatkoimme pitkän päivän ajoa Müncheniin Sabinen luo yöksi, aamupäivä Münchenissä, ajo Itävallan läpi Italiaan ja kaksi yötä Italian Caorleen merenrannalla sijainneella leirintäalueella, sunnuntaipäivä Caorlessa, siirtyminen Venetsian vanhaan kaupunkiin turreilemaan ja yöksi rannikkokylä Jesoloon. Italiasta ajoimme Tolminskan luonnonpuistoon ja jääkylmään Šoca-jokeen uimaan, Sloveniaan Chrisin kotikylään vuorenrinneparkkikselle yöksi, aamulla suuntasimme Kroatiaan Zagrebiin Visnjan vuoristomökille, Zagrebista matkustimme Ljubljanan ja Itävallan kautta Tšekkiin, Prahaan Toucův Dvůr -keskuksen parkkipaikalle yöksi. Aamulla tutustuimme keskukseen ennen Pohjois-Saksaan ja Schweriniin Annan vaihtarisiskolle siirtymistä. Sieltä ajoimme Travemündiin ja Finnlinesilla Helsinkiin.

Kilometrit: Ajokilometrejä kertyi 4300km ja siirryimme laivoilla reitit Turku-Tukholma, Rødby-Puttgarden ja Travemünde-Helsinki

Tiet: Tiet olivat muuten hyviä ajaa, mutta Saksan autobahnit A3 ja A7 olivat tosi huonossa kunnossa ja tietöitä oli suurimman osan matkaa

Käytetty polttoaine: Ajoimme koko matkasta noin 300 kilometriä bensalla ja loput biokaasulla (osin maakaasulla), päästöisimmät kilometrit syntyivät siis laivoilla matkustamisen aikana

Kulut:

  • Yhteiset ruuat (n.170€) + polttoaineet + tietullit (joitain kymppejä) + Juutinrauman silta (65€) yht. n. 400€/hlö

  • Alunperin suunnitellut laiva ja lauttamatkat: Rødby - Puttgarden 60€, Turku-Tukholma (-Turku) laiva 349€ yht. n. 140€/hlö

  • Travemünde-Helsinki laiva 675€ / 3 hlö: täysin extrakulu, mutta oli sen arvoinen!

  • + Jokainen osti matkan varrella joitain eväitä ja herkkuja. Ravintolassa käytiin kerran pitsalla.

Seuraava
Seuraava

Junalla pitkin Eurooppaa - näin tein unohtumattoman matkan